JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ JAZZBÖCKER PORTRÄTT PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR
Charlie Parker. DIG Jazz Special med 54 olika vinylomslag

Urval och text: Torbjörn Sörhuus.


Nu mer än

500 klassiska
jazzomslag!


Denna sida:


Charlie Parker

DIG Special
med med 54
olika vinylomslag



Övriga sidor:


Klassiska
skivomslag,

från hela världen

med bland annat

Andy Warhol
Special.



DIG Special:

John Coltrane,

med 119 olika

vinylomslag med

John Coltrane.



DIG Special:

Lars Gullin

med 93 omslag
med Lars Gullin.

Jay McShann featuring Charlie Parker
Charlie Parker gjorde sina första inspelningar 1940, som 20-åring med Jay McShanns orkester i Wichita, Kansas. Det rör sig om ett par radioutsändningar som gavs ut första gången på det engelska skivbolaget Spotlite 1974. På LPn finns också tidigare outgivna radioinspelningar gjorda i New York 1942 och 1943.


Bilden på omslaget är tagen vid spelningen i Wichita 1940. Basisten bredvid Parker är Gene Ramey. Fotografen är okänd.

DIG Jazz!

Startsida med
jazznyheter

Övriga sidor:

Aktuella

evenemang

(festivaler, turnéer mm

Klubbjazz
Mälarkalender
Aktuellt
Diggat på CD
Diggat på DVD
Nytt om band
Jazzens
prisvinnare
Jazzhistorik
Jazznytt i tryck
Länkar



Mer än 400

cd-recensioner
med DIG-betyg!

Senaste nyheterna
Svensk jazz
Jazzsång
Internationell jazz
Jazzhistoria/

Återutgivningar

Diggat.Lars Gullin
Diggat.Miles Davis
Kort om Charlie Parker

Charlie Parker föddes i Kansas City 1920 och kom till New York på 1940-talet där han var med och revoltionerade jazzen. Med ny harmonik och ett rikare melodiskt språk skapades en musik som bröt mot den rådande swingstilen. Den kallades för modern jazz eller bebop.
Charlie Parker spelade altsaxofon och är en jazzens största. Han var en överlägset skicklig och idérik improvisatör och hans inflytande på samtiden var enormt. Han levde dessvärre ett hårt liv och dog 1955, bara 34 år gammal.


Charlie Parker, vol 1

Sina första inspelningar i eget namn gjorde Charlie Parker i New York i november 1945 för skivmärket Savoy. Det är en av Parkers mest berömda inspelningar, av många ansedd som den bästa någonsin. I studion fanns både Miles Davis och Dizzy Gillespie och man spelar bl.a Ko-Ko.


Savoy gav ut fyra 10" LP med Parker i början på 50-talet. Vol. 1 finns med omslag av Burt Goldblatt (stora bilden) men också i ett mer standardiserat utförande (lilla bilden).


Charlie Parker, vol 2

Även den andra av Savoys 10"-volymer med Charlie Parker har  designats av Burt Goldblatt (stora bilden). Fotograf är Duncan Schiedt. Standardomslaget ses på den lilla bilden.


Det var vanligt att Savoy gjorde flera olika omslag till en och samma originalpressning. Det är inte alltid lätt att avgöra vilken som är den ursprungliga designen. 
 


Charlie Parker, vol 3

Charlie Parker medverkade i ett drygt 10-tal sessions för Savoy fram till och med 1948. De flesta med egen kvintett med Miles Davis och Max Roach, och antingen Bud Powell, John Lewis eller Al Haig på piano.


Vol. 3 av 10"-serien, med omslaget som ses på stora bilden, är mycket ovanlig. Okänd fotograf och designer. Skivor med standardomslaget (lilla bilden) är vanligare.
 


Charlie Parker, vol 4
Det är inte känt vem som har gjort omslaget på den fjärde och sista volymen av Savoys 10"-serie (stora bilden). Inte heller är det känt vem som gjorde standardomslagen med sin genomgående design och skiftande bakgrundsfärg.
Bilden på de senare, med en leende Parker, är ett studiofoto som ofta användes i promotionsyfte och som förekom på affischer, konsertprogram etc. Parker skickade också ut signerade kopior till dem som önskade hans autograf.
 

Charlie Parker Memorial, vol. 1 och 2
Efter Parkers död 1955 gav Savoy ut den här skivan, som blev bolagets första 12" LP. Den blev också inledningen till en ny LP-serie med Parkers inspelningar, som gladde fansen med massor av musik som inte varit utgiven tidigare.  


Den lilla bilden nedan visar omslaget till LPn Memorial vol 2, som kom samma år.


The Immortal Charlie Parker

Det blev fem LP i Savoys nya serie med Parker i mitten på 50-talet. Det förekommer en hel del omslagsvarianter men ingen credit gavs till fotografer eller designers. De svartvita foto-omslagen gjordes ofta också i en färglagd version.
 
LPn som kallades "The Immortal Charlie Parker" har minst två olika omslag. Bildcollaget med Parker i rutig skjorta är förmodligen den  ursprungliga designen. En variant ses på den lilla bilden nedan.


The Genius of Charlie Parker
Bilden på Charlie Parker på det här omslaget har tagits av fotografen William Randolph, mer känd som "PoPsie". Han var en legendarisk figur i musikerkretsar i New York. Han arbetade som band boy hos Benny Goodman och började fotografera när han fick en kamera av sin arbetsgivare. PoPsie ägnade sedan hela sitt liv åt att springa runt på klubbar och teatrar och efterlämnade mer än 100.000 negativ när han dog 1978.


Detta är den fjärde LPn med Charlie Parker som Savoy gav ut åren 1955-56.
 
 


The Charlie Parker Story
Savoys sista LP från mitten av 1950-talet med Charlie Parker innehåller samtliga tagningar i kronologisk ordning från den s.k. Ko-Ko sessionen 1945. Även denna LP förekommer med olika omslag. Vanligast är en kolorerad bild på Parker som från början är ett svartvitt foto av Herman Leonard (bilden till vänster).


En beryktad variant är omslaget med målningen på Parker sittande i ett slags högsäte. Målningen är inte signerad, men det skulle kunna vara ett verk av signaturen Harvey, som gjorde ett antal surrealistiska omslag för Savoy. Motiven är helt annorlunda, men den grälla färgskalan är densamma. Det är inte känt vem Harvey var, men det ryktas om att det var Savoys grundare och ägare Herman Lubinsky själv som döljde sig bakom signaturen.


Charlie Parker Memorial, vol.3
Förutom de amerikanska utgåvorna gav Savoy också ut skivor för distribution i Europa. De pressades på licens av det franska bolaget Musidisc. Det var framför allt de här skivorna som nådde skivbutikerna i Sverige och är därför välbekanta för många äldre svenska spisare.
En av volymerna kallades för Memorial, vol. 3 men är i själva verket identisk med den amerikanska Memorial, vol. 2.

Det som är roligast med den franska varianten är den fina omslagsbilden på Bird. Den har tagits av Herman Leonard i New York 1949 under en inspelningspaus med The Metronome All Stars. Längst ned i högra hörnet skymtar Lennie Tristano.
 
 


Charlie Parker, vol. 1-4
Parkers berömda inspelningar i Hollywood 1946-47 för skivbolaget Dial gavs först ut på 78:or. Bolaget startades av Ross Russell som drev en skivaffär på Hollywood Boulevard. En dag klev Charlie Parker in i butiken och det som sen hände är jazzhistoria.
Redan 1949 gav Dial ut musiken på fyra 10" LP. De första hade ett enkelt textomslag (lilla bilden t.v.) som sedan byttes ut till ett bildomslag (stora bilden). Det finns på alla fyra skivorna, men i olika färg.
 

Charlie Parker Alt. Masters, vol. 1-2

Dial spelade in sju olika sessions med Charlie Parker under 1940-talet. Förutom 78-or och 10" LP, gav man också ut fyra 12" LP i början på 1950-talet.

En innehöll inspelningen med Red Norvo från 1945 (Slam Slam Blues m.fl), en annan kallades The Bird Blows The Blues. Dessa båda hade enkla textomslag (nedan t.v)  De två övriga hade titeln Alternate Masters, vol.1-2 med ett tecknat omslag av New York-konstnären Bruce Mitchell (stora bilden och nedan t.h,).


Charlie Parker with Strings
Charlie Parker gjorde inspelningar med stråkar vid fyra tillfällen, de första i november 1949 för Norman Granz skivmärke Clef. Skivan finns också utgiven på

Mercury.


Att se Parker avbildad i mustach, som på den här teckningen av David Stone Martin, är ovanligt. Det är förstås möjligt att han vid just detta tillfälle bar en sådan prydnad, men det kan också vara så att Martin tyckte att bilden blev snyggare så. Det är mycket av charmen med Martins bilder att han kunde ta sig sådana friheter!


Mannen till höger som spelar oboe är Mitch Miller. Det var han som ledde stråksektionen vid den här inspelningen.


Charlie Parker with Strings, vol 2
Musiken på den här 10" LPn är från det andra tillfället som Parker spelade in med stråkar. Det var i juli 1950. Skivan kom ut på både Mercury och Clef.


Parkers inspelningar för Norman Granz står ju något i skuggan av mästerverken på Savoy och Dial, men det var tack vare Granz och inspelningarna på Clef och Verve som Parkers musik nådde ut till en större publik.


För Parker själv var inspelningarna med stråkar en slags stämpel på artistisk legitimitet, även om meningarna brukar vara delade om den konstnärliga halten i denna älskvärda musik. Det är också ett härligt omslag. Det har har gjorts av David Stone Martin.
 
 


Machito Jazz with Flip and Bird
Charlie Parker gillade afrokubansk musik och gjorde 1948-49 några inspelningar med Machitos Afro-Cuban Orchestra, förstärkt också med tenoristen Flip Philips. De finns utgivna på den här 10" LPn som kom på både Mercury och Clef.


Omslaget är till synes gjort av David Stone Martin, men så är inte fallet. Konstnären heter Elisabeth Dauber och hon gjorde ett antal omslag på uppdrag av Martin. Hennes illustrationer påminner starkt om uppdragsgivarens egen stil och i de fall hon inte signerade omslagen kan de lätt tas för att vara gjorda av David Stone Martin själv.
  


Machito Afro-Cuban Jazz Suite
Det verkar som om producenten Norman Granz var närmast galet förtjust i Afro-Cubanska rythmer med tanke på alla de skivor han gav ut med musik i genren.


Han fick Charlie Parker att 1950 göra ytterligare en inspelning med Machito. Musiken skrevs och arrangerades av Chico O’Farrell och bland övriga jazzmusiker som gästspelade fanns Buddy Rich, Harry Edison och Flip Phillips.

Den här gången gjorde David Stone Martin omslaget själv och fick med sedvanligt enkla medel till en bild som passade musiken. Skivan gavs ut som 10" LP på både Mercury och Clef.
 


Charlie Parker South of the Border
Parker fortsatte i början på 1950-talet att spela in musik med afro-kubansk touch. Nu använde han inte Machitos orkester utan nöjde sig med att förstärkte sin egen kvartett eller kvintett med latinska rhythminstrument. Det blev en 10" LP av dessa inspelningar som gavs ut 1952 av både Clef och Mercury.


Omslaget har gjorts av David Stone Martin. Han säger själv i en intervju att det var "hans egen galna idé" att
gestalta Bird som en tjurfäktare som försöker tämja tjuren med ljudet från en saxofon. Han påpekar också att varken Norman Granz eller Charlie Parker såg omslaget innan det trycktes.


Bird and Diz
Den här klassikern spelades in 1950 med en kvintett som också innehöll Thelonious Monk på piano. Skivan, med det fina omslaget av David Stone Martin, gavs ut 1952 som 10" LP på Mercury och Clef.


1956 kom en 12" LP med ett foto på Bird och Diz på omslaget. Ursprungsbilden är berömd också för att en ung John Coltrane (här bortklippt) syns bredvid Dizzy.


Charlie Parker Quartet
David Stone Martin använde ofta perspektivet att visa musiker på en scen från ett bakifrån-perspektiv. Det här är en variant på det temat; glimtar av en scen sedd från backstage.


Skivan, som är en 10" LP på Clef, kom 1954. Parker spelar med Hank Jones resp. Al Haig på piano och musiken gavs också ut på EP (lilla bilden).


The Magnificent Charlie Parker
Ett av David Stone Martins mer uflippade omslag och en favorit för många! Kom som 12" LP på Clef 1954.


Musiken innehåller bl.a låten Swedish Schnapps. När skivan återutgavs på Verve efter Parkers död, döptes LPn om till just "Swedish Schnapps" och fick ett nytt omslag med en bild på Stockholms stadshus!
 


Charlie Parker Big Band
Det var inte ofta Charlie Parker uppträdde med storband men 1954 kom en LP på Clef som visade upp den sidan av Parker. Det är huvudsakligen inspelningar gjorda 1952 med ett storband som leddes av Joe Lippman, som också skrev arrangemangen.


Parker spelar mycket bra och bandet är utmärkt med trummisen Don Lamond i spetsen. Omslaget har gjorts av David Stone Martin som än en gång använde en fågel som symbol för Bird.
 


Jazz at the Philharmonic
Charlie Parker deltog under 40-talet i flera av Norman Granz konserter med JATP.

Här är några 10-tummare som kom ut på Mercury och Clef i början på 1950-talet med Bird som en av solisterna. Andra medverkande är bl.a Dizzy Gillespie, Lester Young och Coleman Hawkins.
Alla tre omslagen har gjorts av David Stone Martin.


Charlie Parker April in Paris
Efter Charlie Parkers död 1955 kom en strid ström av LP-skivor som innehöll både gammalt och nytt. Norman Granz och hans skivbolag, liksom Savoy, skrapade ihop allt som fanns av inspelningar med Parker till en omfattande dokumentation originaltagningar, alternativa tagningar och även avbrutna tagningar.


Den första serien på Verve kallades "The Charlie Parker Story" och bestod av tre 12" LP-album. Därefter fortsatte man med en serie kallad "The Genuius of Charlie Parker" som blev sammanlagt 8 LP utgivna åren 1956-57. Volym 2 i den serien hade titeln April in Paris och var en återutgivning av Parkers inspelningar med stråkar 1949-50. Det fina omslaget har fotograferats av Herman Leonard.


På de små bilderna nedan ses ytterligare några av skivorna i Verves serie från mitten av 1950-talet.


A Night at Carnegie Hall

I september 1947 släpptes bopmusiken in för första gången i Carnegie Hall i New York. Det var nio år efter Benny Goodmans berömda genombrotts-konsert i detta finmusikens berömda tempel.


Nu var det förgrundsfigurererna Charlie Parker och Dizzy Gillespie som fick chansen. De ger järnet i  fem nummer med en kvintett som också innehöll John Lewis, Al McKibbon och Joe Harris.


Den privatinspelade konserten gavs först ut på 78-or och kom 1956 på den här ovanliga 10" LPn på skivmärket Birdland. Därefter har musiken givits ut åtskilliga gånger på olika skivbolag, bl.a som EP på Sonet. Omslaget på 10" LPn är designat av Burt Goldblatt.


Norman Granz Jazz Concert No. 1

Charlie Parker fick flera tillfällen att spela i Carnegie Hall. Ett var i september 1950 då han uppträdde med stråkar i en konsert som även innehöll Lester Young, Coleman Hawkins, Oscar Peterson m.fl.


Konserten gavs ut på Norgran 1954 på 2 LP-skivor i en box med omslag av David Stone Martin (stora bilden). Tre år senare gavs den ut igen på en dubbel-LP på Verve (nedan).
 


Jazz at Massey Hall, vol 1
Den berömda konserten i Massey Hall i Toronto 1953 kom på 12" LP 1956 (stora bilden). Men först gavs musiken ut på 10" LP och EP (bilderna nedtill).


Skivmärket är Debut, startat av Charles Mingus och Max Roach, som här bildar tidernas drömkvintett med Charlie Chan (Bird!), Dizzy och Bud Powell. Bilderna på 12" LPn är tagna av Bob Parent.
 


Bird at St. Nick’s
En lång rad privatinspelningar med Charlie Parker har ju givits ut under årens lopp. Bland de första i raden var två LP-skivor på skivmärket Jazz Workshop. De kom redan 1957.


Den första var Bird at St.Nicks där Parker spelar på en danstillställning i februari 1950 med sin kvintett som då hade Red Rodney på trumpet och Al Haig på piano. Nu hörs inte mycket från gruppmedlemmarna eftersom bandspelaren bara är igång när Parker spelar och ljudkvaliteten dessutom är dålig. Men Bird spelar fantastiskt.


Bilden på omslaget har tagits av Bob Parent. Den andra LPn på Jazz Workshop hade titeln "Bird on 52nd Street" och är inspelad på Onyx Club i New York 1948.


Charlie Parker and
Arne Domnérus in Sweden

Charlie Parkers besök i Sverige i november 1950 finns dokumenterat på två LP-skivor som båda gavs ut under senare delen av decenniet. Båda är privatinspelningar från Parkers turné i Skåne. Den första kom på skivmärket Oktav och den andra på Sonet.


Oktav-skivan är från en konsert på Amiralen i Malmö. Charlie Parker spelar fyra låtar med en svensk kvintett. På den andra skivsidan spelar Arne Domnerus altsax istället för Parker.


Skivbolaget Oktav gjorde annars inte mycket väsen av sig. Lokalerna låg vid Drottningtorget i Malmö och inspelningschef var Östen Warnebring. Omslaget på skivan är lite udda och motivet förbryllar. Fotot har tagits av Jan Friedlund.


Charlie Parker in Sweden 
Den andra av de två skivorna från Parkers besök i Sverige i november 1950 bandades under en konsert i Helsingborg. Det är liksom den första LPn på Oktav en privatinspelning. Parker spelar med en svensk kvintett med bl.a Rolf Ericson och på några spår medverkar också Rowland Greenberg. LPn gavs ut av Sonet och pressades i bara 1000 ex. Den har förstås, liksom Oktav-skivan, med åren blivit en stor raritet.


Den härliga omslagsbilden togs under en nattlig jam-session efter konserten i Stockholm den 20 november. Lars Werner skriver i baksidestexen om hur djupt berörd han blev av Parkers spel vid det här tillfället. Skivan har senare utgivits ett flertal gånger på bl.a skivmärket Storyville.


Se ytterligare

mer än
200klassiska
skivomslag,
bland annat

Andy Warhol
Special.

One Night at Birdland
Många skulle välja den här LPn som den bästa någonsin med Parker. Det är en radio-inspelning från Birdland i maj 1950. Även de övriga i kvintetten (bl.a Fats Navarro och Bud Powell) spelar på höjden av sin förmåga.


Dubbel-LPn på Columbia från 1977 är första samlade utgåvan. Först ut var annars skivmärket Le Jazz Cool som 1960 gav ut en LP med delar av musiken (nedan).


Klassiska skivomslag med Charlie Parker är utvalda och kommenterade av Torbjörn Sörhuus.

Se ytterligare mer än 200 klassiska skivomslag med bland annat Andy Warhol Special.

JAZZNYHETER AKTUELLA EVENEMANG KLUBBJAZZ JAZZBÖCKER PORTRÄTT PRISVINNARE KLASSISKA SKIVOMSLAG LÄNKAR