JAZZNYHETER ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Povel Ramel DIG Jazz recenserar en aktuell skivbox |
||
140 nummer från 1942-53 visar upp Povels hela artisteri Povel Ramel Debut Box med 6 cc (Parlophone/Warner Music) En portalfigur i det svenska nöjeslivet var pianisten, sångaren, textförfattaren och kompositören Povel Ramel, 1922-2007. En exklusiv box har nu farmställts av paret Jan Bruér och Kjell Andersson. Den rymmer sex cd och en intressant bild-textkavalkad på åttio sidor. I cirka etthundrafyrtio nummer visas Povels artisteri från 1942- 1953. Materialet är hämtat från skiva, privatinspelningar och radioinspelningar. Redan som trettonåring gjorde han sin skivdebut på bolaget Din Röst. Han svarade själv för inspelningskostnaden.
Fyra år senare skrev han sin första revy. Jazzinspirerade dansvänliga melodier ägnade han sig åt i amatörorkestern Embassy. Då hade han också kommit in i schlagerbranschen. Ett rejält break blev Johanssons Boogie Woogie Vals som hördes i landets Radiolor och sålde stenkakor i mängd - trots hans egen skeptiska uppfattning om melodins genomslagskraft. Povels ordvrängarkonst var kongenial vilket framgår än idag. Hans intrikata formuleringar var något nytt för branschen som ofta dominerades av undermåliga pekorala textbidrag. Få svenska artister om ens någon hade så elegant tagit sig igenom en sådan djungel av snåriga texter. Povel gjorde även svenska texter till amerikanska inlån. Dixieklassikern Jazz Me Blues döptes till En trumpet En Klarinett och En Gammeldags Bas. Hans text till Far Jag Kan Inte Få Upp Min Kokosnöt baserades på I’ve Got A Lovely Bunch Of Cocoanuts. Den tyska paradmarschen Alte Kameraden blev nu Den Gamla Vaktparaden. Där medverkade den till Tyskland utflyttade sångerskan Bibbi Johns. Ofta var det pianisten Allan Johansson som ansvarade för den musikaliska beledsagningen under olika synonymer, som King Johanssons Rytmiska Rövarband och Johanssons Lilla Terrängband. Påpekas skall att Allan även var en lysande vibrafonist. Det hade också klarinettisten Åke Hasselgård upptäckt. Sånggruppen Flickery Flies med Britta i fronten har en given plats. Med är också trotjänaren Martin Ljung. Högst Uppe På Berget är ett exempel i det digra collaget. Ett av mina första möten med Povel var när han i radion gick loss med crazybetonade gänget F.F.F.F. Versalerna skall utläsas som Föreningen För Flugighetens Främjande som inkluderade amatörer med anknytning till musik. Amatörer var förvisso inte Alice Babs och Britta Borg men resten av det galna gänget hade det epitetet. Britta fanns ofta vid Povels sida som i slagdängor som Titta Det Snöar, På Blomsterklädd Kulle och Sömntutornas Parad. Konklusion. Povel kom in som ett jehu i det svenska nöjeslivet under det andra världskriget. Kriget hade av förklarliga skäl satt en grå och dyster prägel på landets nöjesliv. Men Povel fick folk att tina upp med ett leende på läpparna. Han var behövd med sina oslagbara texter och rytmiska infall. En gång Povel alltid Povel även om det inte blir något jazzbetyg! Göran Olson |
Svensk jazzhistoria Läs om Bengt HallbergBosse Broberg
Klassiska skivomslag 93 skivomslag med Lars Gullin.
Mer än 500 recensioner. Alla med DIG-betyg. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Senaste skivnyheterna Svensk jazz Jazzsång Internationell jazz
med
|
Artiklar om musiker och grupper: Fredrik Ljungkvist Lars Erstrand Magnus Broo Ulf Adåker
|
|
||
![]() |