![]() |
||
Diggat Live. DIG Jazz om festivaler och konserter.
|
||
Ny DIG-sida: Klassiska |
Sydafrikansk spelglädje på Kristianstad Jazzfestival På Yllan, Kristianstad fredagen 10 oktober 2008: Anna Christoffersson-Steve Dobrogosz, Hotep Idris Galeta-Kesivan Naidoo med bl a Amanda Sedgwick, Sinne Eeg, Ron Carter Quartet.
I tre dygn har det svängt i Kristianstad. För 38:e gången har jazzklubben Blue Bird, numera i samarbete med Musik i Syd, arrangerat sin årliga festival. I tidernas begynnelse var jazzfesten ett sommarevenemang, det första i sitt slag i Sverige, förlagt till Åhus. Men numera har man flyttat in till stan och, efter en något kringflackande tillvaro, hamnade man i år i konferensanläggningen Yllan, som visade sig vara snudd på idealisk. Gott om svängrum alltså och tämligen lätt att ta sig både till och från. Dessutom hade man snickrat till ett riktigt bra och omväxlande program, även om det inte kunde mäta sig med vad man brukade presentera på ”den gamla goda tiden”. Det var egentligen bara en sak som fattades. Publiken! Endast ett par hundra entusiaster hade löst entré till var och en av torsdags- och fredagsövnin Amanda Sedgwick blir bara bättre och tuffare Riktigt liv i luckan blev det i alla fall när de bägge sydafrikanska musikanterna Hotep Idris Galeta och Kesivan Naidoo, pianist respektive trumslagare, äntrade stora scenen tillsammans med sina ytterst välrenommerade svenska kolleger Bertil Av det danska stjärnskottet på jazzsjungerihimlen Sinne Eeg hörde vi inte mer än ett par låtar, eftersom det föreföll vettigare att se till att få en bra plats inför baslegendaren Ron Carters konsert. Men det vi hörde av Sinne gav definitivt mersmak. En tjej som gillar när det svänger uppenbarligen och definitivt en frisk fläkt. Väl mycket kontrabas i förgrunden Nå, Ron Carter då, denne 71-årige basgigant, som under fem år i mitten av 60-talet ingick i Miles Davis kvintett och som har en meritlista mer omfattande än en mantalslängd? Levde han upp till förväntningarna? Ja, det gjorde han väl. Åtminstone nästan. Med sig hade han i alla fall samma manskap som på sin senaste platta, som innehåller något så otidsenligt som en rad bossor. Vid flygeln satt således Stephen Scott, bakom trummorna återfanns Payton Crossley och mitt i en minst sagt imponerande saml Carters repertoar bestod delvis av ett långt medley med åtminstone fragment av låtar ur den gamla Davis-repertoaren men också, förstås, lite bossa här och var. Det var trevligt, ekvilibristiskt och samspelt men smakade uppvisning här och var. Det blev också lite väl mycket kontrabas i förgrunden, kan man tycka. Dessutom var Carters spel lite nonchalant orent emellanåt, vilket förvånade. Den store basistens dominans gick tyvärr också ut över Stephen Scott, som fick alltför få möjligheter att visa vad han egentligen går för. Scotts sparsmakade, ytterst melodiska utsvävningar och underbart fina anslag hade man alltså gärna hört lite mer av. Men han fick i alla fall lov att visa upp sig i helfigur i en originell version av ”My Funny Valentine”, och det tackar vi för. Totalt sett kan arrangerande Blue Bird och Musik i Syd se tillbaka på en tämligen lyckad festival. Åtminstone musikaliskt. Men hur ser det ut i kassaskrinet? Förhoppningsvis rättade det till sig något, när man tömde skrinet i lördags kväll efter Nisse Landgrens och Courtney Pines konserter.
Text och foto: Jan Olsson (Jan Olsson är krönikör i Skånska Dagbladet, där rapporten från Kristianstad först publicerats.) |
Artiklar med musiker och grupper: Fredrik Ljungkvist Lars Erstrand Magnus Broo Raymond Strid The Stoner/Nils Berg Artiklar om trumpetaren |